Шановні читачі!

До вашої уваги пропонується

віртуальна книжкова виставка на тему:

 

Психологія управління:
теоретичні та практичні аспекти

Психология управления людьми ASTROSTAR

 

 

 

Виставка складається з наступних розділів:

I.                Теоретичні основи психології управління

II.           Лідерство в управлінні персоналом

III.      Мотивація персоналу як елемент управління

IV.      Управління конфліктними ситуаціями

 

 

 

I. Теоретичні основи психології управління

 

 

88.5я73 К68
Королев, Л. М. Психология управления [Текст] : учеб. пособие / Л. М. Королев. – М. : Дашков и К, 2009. – 188 с.

Примірників: загальний читальний зал -2.

Знания о психологических особенностях поведения человека в организациях, о закономерностях управления рассматриваются в современном обществе как неотъемлемый компонент профессиональной компетентности и общей культуры личности специалиста любого профиля. Чем бы ни занимался будущий специалист, где бы ни работал, он всегда занимает определенное место в социальной группе, в совместной профессиональной деятельности и в системе управления. Условием его жизненного успеха и эффективности профессиональной деятельности является знание управленческих и организационных закономерностей. При этом большое внимание уделяется именно психологическим вопросам управления, так как главное звено управленческой деятельности-человек и его психологические особенности меет универсальное значение.

В учебном пособии рассматриваются психологическая структура, состав, содержание деятельности руководителя и ее главные психологические закономерности. Сформулированы фундаментальные проблемы психологии управления, раскрываются основы психологии общения и взаимодействия, характерные особенности личности руководителя и подчиненного, сущность психологии управления качеством жизни и конфликтными ситуациями, групповыми процессами и явлениями.

 

 

 

 

88.5я73 Ш95
Шуванов, В. И. Социальная психология управления [Текст] : учебник / В. И. Шуванов. – М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2009. – 463 с.

Примірників: загальний читальний зал - 2.

Освещается широкий круг управленческих проблем российских предприятий и организаций, функционирующих в конкурентной рыночной среде.

Раскрывается суть авторской концепции «девяти управленческих ролей» российского руководителя, позволяющей наиболее эффективно реализовать личностный потенциал каждого работника.

Описываются стили руководства и личностно-деловые качества отечественного руководителя, обеспечивающие успешное функционирование организации в динамично меняющейся среде. Автор рассматривает инновационную сущность партнерского стиля управления как наиболее эффективного для российских предприятий и организаций.

 

 

 

 

88.5я73 К90
Кулініч, І. О.
Психологія управління [Текст] : підручник / І. О. Кулініч. – К. : Знання, 2011. – 415 с.

Примірників: загальний читальний зал - 2, навчальний абонемент - 3.

Психологію управління розглядають як комплексну психологічну науку, що вивчає психологічний аспект управлінських відносин, котрі функціонують у процесі міжособистісної і між групової взаємодії людей, залучених у трудову діяльність. У цій науці використовують основні положення загальної, соціальної психології, ергономіки, психології праці, інженерної, диференціальної, педагогічної та інших психологічних наук. психологія управління також ґрунтується і на відповідних знаннях науки управління, зокрема соціального управління.

У підручнику розглянуто основні проблеми психології управління, розкрито поняття, загальні засади, методологію, структуру, функції, історію розвитку та сучасні тенденції управління. Всебічно висвітлено психологічні особливості управління, а також різноманітні прикладні проблеми. Використано досвід іноземних фахівців та результати проведених досліджень.

 

 

 

 

88.5я73 Х69

Ходаківський, Є.I.

Психологія управління [Текст] : навч. посібник / Є.I. Ходаківський, Ю. В. Богоявленська, Т.П. Грабар. – 3-тє вид., перероб. та доп. – К. : Центр учбової літератури, 2011. – 664 с.

Примірників: загальний читальний зал -1, навчальний абонемент - 4.

У навчальному посібнику наведені прикдані аспекти психокомунікації, психології управління поведінкою та дисципліни персоналу, безпосередньо психології праці, соціоінтеграційні аспекти, праксеологічні кластери.

Автори, використовуючи інструментарій методології синегрізму, розглянули сучасні досягнення в психології управління, що грунтуються на соціоінтеграції, психоінформатиці, конфліктології, гештальпсихології, біхевіоризмі, психотерапії, праксеології. Використані матеріали праць відомих і видатних вчених-людинознавців: Кароля Войтили, Карла Густава Юнга, Дейла Карнегі, Івана Павлова, Мільтона Еріксона, Джона Гріндера та інших.

 

 

 

 

88.5я73 М23
Мананикова, Е.Н.
Психология управления [Текст] : учеб. пособие / Е.Н. Мананикова. – 2-е изд. – М. : Дашков и К, 2011. – 320 с.

Примірників: загальний читальний зал -1.

В пособии определяется круг вопросов, предполагающих получение необходимых знаний по курсу «Психология управления». Рассматриваются методологические подходы, специфика, содержание психологии управления, функции управления, проблемы принятия управленческих решений в условиях практической работы организации. Анализируются взаимоотношения руководителя и персонала, способы их продуктивного сотрудничества, методы решения конфликтных ситуаций. Даются рекомендации по актуальным вопросам подготовки кадров для современного управления.

 

 

 

II.           Лідерство в управлінні персоналом

 

 

Романовський, О. Г. Особистість сучасного керівника в аспекті теорії духовного лідерства [Текст] / О. Г. Романовський, Н. В. Середа // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2013. – № 3. – С. 20-27. – Те саме [Електронний ресурс]. – Режим доступу: електрон. чит. зал ПУЕТ.

Примірників: загальний читальний зал -1.

Люди по-різному сприймають лідерство. Деякі вбачають в лідерстві лише високу позицію. Інші-засіб контролю і маніпулювання людьми, а дехто дивиться на лідерство як на спосіб самоствердитися. Люди переслідують різні цілі, прагнучи до лідерства.

Лідерство можна назвати одним з унікальних феноменів суспільного життя, пов’язаних із здійсненням владних функцій. Воно є неминучим в будь-якому цивілізованому суспільстві і пронизує всі сфери життєдіяльності. Буття людини проходить в соціальному контексті, людина живе і діє у складі різноманітних груп, отже, відчуває вплив формальних і неформальних лідерів, якими можуть бути люди різних особистісних якостей і суспільного становища.

Стаття присвячена актуальним проблемам дослідження питань лідерства. Розглядаються сутність поняття «лідерство», теорії лідерства. Особлива увага приділяється налізу теорії духовного лідерства: розкривається суть основних чеснот, необхідних сучасному керівникові-лідерові: великодушність, смиренність, мужність, самовладання і справедливість.

 

 

 

 

88.53 К56
Кови, Стивен
Лидерство, основанное на принципах [Текст] : пер. с англ. / Стивен Кови. – М. : Альпина Бизнес Букс, 2008. – 300 с.

Примірників: загальний читальний зал - 2, науковий абонемент - 6, читальний зал для науковців -1.

Автор знаменитого бестселлера «Семь навыков высокоэффективных людей» считает, что во всех областях человеческой жизни следует руководствоваться принципами-естественными законами, которые работают всегда и везде.

Применительно к лидерству следование принципам помогает найти ответ на множество внутренне противоречивых вопросов. Как найти золотую середину между «жестким» и «мягким» стилем руководства? Как расширить полномочия сотрудников, не теряя контроль на ними? Как создать гибкую и открытую к преобразованиям культуру организации, не поступаясь чувством защищенности работающих в ней людей?

Универсальность подхода Кови делает его ценным руководством для людей и организаций, ставящих перед собой большие цели.

 

 

 

 

Лозийчук, Н. Развитие лидерских компетенций: время расставляет акценты [Текст] / Н. Лозийчук // Управление персоналом - Украина. – 2014. – № 5. – С. 19─20. – Те саме [Електронний ресурс]. – Режим доступу: електрон. чит. зал ПУЕТ.

Примірників: загальний читальний зал -1.

Нередко менеджеры по персоналу  жалуются на то, как происходит развитие лидеров и лидерства в компании: «Трудно подобрать для меня обучение; не знаю, чему можно еще меня научить, ведь я и так многое умею!», - много раз слышала эту фразу от разных менеджеров, особенно высшего звена. Отчасти соглашусь с этим: действительно, нелегко выбрать каким образом и кому именно развивать тех, кто и так занимает лидирующие позиции в своих организациях.

Стратегическое и оперативное управление, оптимальное формирование команды и удержание ценных специалистов, мотивация и создание атмосферы доверия, делегирование полномочий и тайм-менеджмент, наставничество и развитие кадрового резерва - все это и еще многое другое так или иначе ложится на управленческие плечи лидера. Трудно еще и потому, что существует дефицит времени и угроза (из-за больших нагрузок) дисбаланса между служебной и личной жизнью. Как следствие - постоянный стресс и профессиональное выгорание не позволяют лидеру полноценно и планомерно развивать свои лидерские компетенции.

Автор статьи анализирует три самые востребованные в совершенствовании лидерские умения и навыки.

 

 

 

 

88.5я73 В14
Вайнштейн, Л.А.
Психология управления и основы лидерства [Текст] : учеб. пособие / Л.А. Вайнштейн. – Мн. : ГИУСТ БГУ, 2008. – 279 с.

Примірників: загальний читальний зал - 2, навчальний абонемент - 3.

Теоретическая и методологическая база современной психологии управления основана на идеях системного и комплексного подходов. Фундаментально разработанные в психологической науке, они распространяются на отдельные психологические отрасли-психологию, а также на менеджмент. При этом одной из самых отличительных особенностей развития современного менеджмента является его последовательная психологизация.

В пособии рассматриваются современные аспекты отечественной и зарубежной психологии управления, психологии менеджмента и организационной психологии.

 

 

 

 

Козак, К. Б. Роль лідерства в системі управління персоналом на підприємстві [Текст] / К. Б. Козак // Економіка харчової промисловості. – 2013. – № 3. – С. 24─28 . – Те саме [Електронний ресурс]. – Режим доступу: електрон. чит. зал ПУЕТ.

Примірників: загальний читальний зал -1.

Проблема лідерства і його ефективного використання в менеджменті приділяється особлива увага. Теорії лідерства прагнуть з’ясувати, які характеристики лідерства виявляються найбільш ефективними та чому. Дослідники цієї проблеми справедливо підкреслюють, що для успішного виконання своїх функцій керівник-менеджер має бути обов’язково і лідером.

У статті автор визначає роль лідерства в керівництві персоналом на сучасних підприємствах, розглядає питання влади та стилів управління на підприємствах.

 

 

 

 

Примірників: загальний читальний зал -1.

66.3(7СПО),13 Л59 
Линн, Шелли
Барак Обама: уроки лидерства [Текст] / Шелли Линн ; пер. с англ. Э. В. Кондукова. – М. : Эксмо, 2012. – 336 с.

 

В этой книге сформулированы практические рекомендации, основанные на опыте 44-го президента США Барака Обамы - одного из самых эффективных и поразительных лидеров в истории. На ярких примерах и историях политических кампаний Обамы рассмотрено: как лучше всего сформулировать и представить публике свои уникальные идеи; как внушить окружающим уверенность и добиться долгого благоприятного впечатления; как создать команду настоящих победителей и дать ей нужные полномочия; как определить и мотивировать целевые группы потребителей; как добиваться успеха в трудные времена и преодолевать любые сложности.

 

 

 

 

88.544.2 З-28 
Занковский, А. Н.
  Психология лидерства [Текст] : от поведенческой модели к культурно-ценностной парадигме / А. Н. Занковский. – М. : Институт психологии РАН, 2011. – 296 с.

Примірників: загальний читальний зал - 1.

В книге обобщены и критически проанализированы достижения психологии в области исследований лидерства и предложен новый подход к его дальнейшему изучению. Автор призывает рассматривать лидерство в контексте корпоративной культуры как системы ценностно-смысловых ориентиров, обеспечивающих нравственный компонент поведения лидера.  Разработан новый когнитивный метод исследования лидерства и корпоративной культуры на основе субъективной аксиосемантики. Представлена авторская трехмерная модель организационного лидерства, на ее основе создана типология лидерского поведения.

 

 

 

 

88.53я73 С42
Скібіцька, Л. I.
Лідерство та стиль роботи менеджера [Текст] : навч. посібник / Л. I. Скібіцька. – К. : Центр учбової літератури, 2009. – 192c.

Примірників: загальний читальний зал -1, навчальний абонемент -19.

Увага до феномена лідерства не випадкова й, більше того, сам він у певному сенсі виявляється інтегратором цілого ряду серйозних проблем сучасного менеджменту. Зокрема, різко зросла швидкість змін бізнес-середовища, що призвело до необхідності перегляду знаменитої дилеми «менеджер або лідер»: тепер, коли делегування повноважень є не винятком, а нормою, практично будь-який менеджер повинен більш менш володіти мистецтвом лідерства. Але наука породила таку безліч теорій лідерства, що іноді важко розібратися, застосування якої саме з них доречно в певній управлінській ситуації. Для відповіді на це необхідно уявляти проблемне поле лідерства.

У навчальному посібнику викладено сутність і значення керівництва, влади та лідерства в управлінні підприємствами, в антикризовому управлінні підприємствами, в управлінні конфліктами і стресами та в управлінні опором стратегічним змінам.

 

 

 

 

Ван, Чжэн. Метод непрямой идентификации руководителя как лидера с использованием социально-психологических технологий [Текст] / Чжэн Ван, Л. А. Никифорова // Актуальні проблеми економіки. – 2014. – № 7. – С. 397─404. – Те саме [Електронний ресурс]. – Режим доступу: електрон. чит. зал ПУЕТ.

Примірників: загальний читальний зал -1.

Вопросы, изложенные в данной статье, имеют високий уровень актуальности, так как практика менеджмента свидетельствует о том, что для успешного достижения целей, поставленных перед коллективом любой иерархии, начиная от производственного участка и заканчивая предприятием в целом, роли руководителя и лидера должны быть замкнуты на одном человеке во избежание неконструктивных конфликтов и передела власти, которые отрицательно влияют на внутренний социально-психологический климат в коллективе и резко снижают общую эффективность его работы в целом.

В статье разработан метод непрямой идентификации руководителя как лидера, который позволяет на основе количественных показателей определить тождество руководителя и лидера как единой личности. Также данный метод позволяет получить количественные результаты неиспользованного потенциала эффективно работы коллектива в целом.

 

 

III.      Мотивація персоналу як елемент управління

 

 

Сидор, О. Мотивація персоналу: міняти не можна залишити [Текст] / О. Сидор // Праця і закон. – 2012. – № 3. – С. 32─34 . – Те саме [Електронний ресурс]. – Режим доступу: електрон. чит. зал ПУЕТ.

Примірників: загальний читальний зал -1.

«Скільки людей - стільки думок», - говорить народна мудрість. «Стільки людей - стільки мотивів», - можемо сьогодні сказати і ми. Справді, що примушує людину виконувати ту чи іншу роботу з певною наполегливістю? Однозначної відповіді на це питання досі не існує.

Втім, бізнес без людей неможливий. Саме працівники підприємств - це та сила, що може привести свої компанії як до світового лідерства, так і до банкрутсва. Керівники компаній добре це розуміють, тому ефективну мотивацію персоналу справедливо вважають одним зі своїх головних завдань.

Незважаючи на безліч досліджень і статей, тисячі спеціалістів і експертів, що присвятили себе вивченню цього питання, тема мотивації персоналу залишається однією з найболючіших для сучасного бізнесу.

 

 

 

 

Стояновская, И. Организационная культура и мотивация персонала через ценности [Текст] / И. Стояновская // Проблемы теории и практики управления. – 2012. – № 6. – С. 97-102. – Те саме [Електронний ресурс]. – Режим доступу: електрон. чит. зал ПУЕТ.

Примірників: загальний читальний зал -1.

В настоящее время все более актуальной становится задача управления внутренней мотивацией сотрудников. Именно внутренняя мотивация наиболее устойчива во времени и эффективна с позиции воздействия на поведение и лояльность сотрудников. В свою очередь, на внутреннюю мотивацию оказывают влияние множество различных факторов, среди которых особую роль играет организационная культура компании. Она способствует как эффективному управлению персоналом, так и повышению результативности и конкурентоспособности компании в целом.

 

 

 

 

Крикуненко, Д. А. Разработка модели мотивации персонала как ключевой компонент управления инновационной деятельностью [Текст] / Д. А. Крикуненко // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2014. – № 1. – С. 183─191. – Те саме [Електронний ресурс]. – Режим доступу: електрон. чит. зал ПУЕТ.

Примірників: загальний читальний зал -1.

В научной статье приведено обоснование необходимости организации управления креативностью персонала предприятий различных отраслей промышленности. В связи с этим автором была разработана модель мотивации креативности персонала, который принимает непосредственное участие в разработке инновационных продуктов субъектом хозяйственной деятельности. При этом модель мотивации креативности кадров должна быть направлена на интенсификацию процессов инновационного развития предприятий и основывается на проведении анализа факторов, которые обеспечивают повышение показателей эффективности креативного труда персонала.

 

 

 

 

Потьомкін, Л. М. Ефективність сучасних форм мотивації персоналу промислового підприємства [Текст] / Л. М. Потьомкін // Економіка харчової промисловості. – 2014. – № 1. – С. 47─50 . – Те саме [Електронний ресурс]. – Режим доступу: електрон. чит. зал ПУЕТ.

Примірників: загальний читальний зал -1.

Найважливішою складовою процесу мотивації найманого персоналу до підвищення ефективності виробництва став процес приватизації засобів виробництва підприємства. Він повинен зводитися до забезпечення прогресуючого розвитку національної економіки. Це обумовлює економічну необхідність класифікації систем матеріальної мотивації персоналу і визначення конкретних розмірів стимулюючих виплат. Такий методологічний підхід взаємозв’язаний з проблемою посилення зацікавленості власника і всіх категорій найманих працівників в ефективному розвитку промислового виробництва.

У науковій статті розглянуто основні наукові і практичні підходи до підвищення ефективності функціонування промислових виробництв. Висвітлена економічна ефективність вживаних систем мотивації праці найманого персоналу.

 

 

IV.      Управління конфліктними ситуаціями

 

 

 

88.5я73 В58 
Власова, О. І.
Соціальна психологія організацій та управління [Текст] : підручник / О. І. Власова, Ю. В. Никоненко. – К. : Центр учбової літератури, 2010. – 398 с. 

Примірників: загальний читальний зал - 2,  абонемент навчальної літератури - 8.

У підручнику, написаному з метою формування у користувачів необхідних сучасному спеціалісту-практику знань, умінь, навичок організаційно-дослідницької та управлінської діяльності, представлені матеріали, пов’язані з проблематикою соціальної психології організації та соціальною психологією управління як прикладних розділів соціальної психології та психології праці. Важливими кроками на цьому шляху є знайомство читачів з особливостями створення, продуктивного функціонування та розвитку соціальних організацій, специфікою практичної роботи психолога в організаціях, сучасним станом наукової розробки питань психологічного забезпечення індивідуальної кар’єри  працівника з вищою освітою в аспекті аналізу її основних етапів і кар’єрних орієнтацій.

 

 

 

 

Хмурова, В. В. Управління конфліктами на підприємствах сфери послуг [Текст] / В. В. Хмурова, О. С. Новак // Вісник Київського інституту бізнесу та технологій. – 2014. – № 1. – С. 106─113. – Те саме [Електронний ресурс]. – Режим доступу: електрон. чит. зал ПУЕТ.

Примірників: загальний читальний зал -1.

Кожен менеджер,  керівник щодня стикається з конфліктами або протиріччями в процесі управління організацією. Не існує єдиної думки відносно ролі конфліктів в організації. Існують протилежні думки: з одного боку науковці стверджують, що конфлікт негативно позначається на функціонуванні організації, дестабілізує її, призводить до стресів співробітників. Інші спеціалісти вважають, що конфлікти чинять позитивний вплив на діяльність організації, оскільки конфлікт дозволяє організації розвиватися, виходити на нові рубежі ринку, а це дозволяє співробітникам професійно і духовно розвиватися. Цілком справедливо визначити, що конфлікти в організації чинять двояку дію на неї: конфлікт може як зруйнувати організацію, так і згуртувати її. Отже, сучасному керівникові треба уміти контролювати конфлікти і управляти ними. Наявність актуальної, ефективної і об’єктивної системи управління процесами конфліктів дозволить не лише уникнути їх негативного впливу, але і направити їх на благо організації.   

У статті розкрито природу поняття конфлікту; досліджено причини їх виникнення та вплив на діяльність підприємства; узагальнено методи управління конфліктами на підприємствах сфери послуг. У процесі дослідження було оцінено конфліктний стан підприємства, побудовано карту ліній конфліктів між працівниками окремих відділів та посад.

 

 

 

 

88.283 С89 
Субботина, Л. Ю.
Психологическая защита и стресс [Текст] / Л. Ю. Субботина. – Х. : Гуманитарный Центр, 2013. – 300 с. 

Примірників: загальний читальний зал -1, науковий абонемент-1.

Книга посвящена остро актуальной на сегодняшний день теме - психологической помощи людям в состоянии беспокойства, страха, тревоги. Именно такую помощь может обеспечить психологическая защита как особая форма копинг-поведения. Автор уделяет внимание таким вопросам, как: структура психологической защиты, ее основные механизмы и функции, взаимосвязь психологической защиты, роль и место психологической защиты в профессиональной деятельности. Книга снабжена огромным количеством текстовых методик, которые позволяют выявить эмоциональные проблемы у человека, и, которые, что немаловажно, сопровождены рекомендациями по их разрешению.

 

 

 

 

Башук, Т. О. Управління різними типами конфліктів у креативному колективі [Текст] / Т. О. Башук, М. О. Хижняк // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2012. – № 3. – С. 111─119 . – Те саме [Електронний ресурс]. - Режим доступу: електрон. чит. зал ПУЕТ.

Примірників: загальний читальний зал -1.

У статті розглянуто поняття конфліктів, що виникають у творчому колективі та під час роботи рекламодавців з рекламними агенціями, проведено аналіз природи виникнення конфліктів, їхня класифікація та методи подолання. На основі даних методів розроблено рекомендації щодо подолання конфліктів у творчому середовищі та при співпраці рекламодавців із рекламними агенціями.

 

 

 

 

88.504 Г85 
Гришина, Н. В.
Психология конфликта [Текст] / Н. В. Гришина. – 2-е изд., перераб. и доп. – СПб. : Питер, 2009. – 544 с. : ил. – (Мастера психологии). 

Примірників: загальний читальний зал -1.

В книге полно и систематично изложены психологические проблемы конфликтов. Виды конфликтов, психологические подходи к их понимаю, анализ взаимодействия людей в конфликтных ситуациях, особенности переживания человеком конфликтов, закономерности реакций людей на трудные ситуации в общении, переговорные модели разрешения конфликтов, психологическая помощь людям при возниконовении конфликтов - это и многое другое представлено на страницах этой не имеющей аналогов книги.